TJ Císařská louka - jachting

14. Velikonoční regata

V týdnu 6. - 13. 4. 2013 proběhl v Chorvatsku 14. ročník offshore závodu Velikonoční regata. Díky podpoře společnosti ASA, a.s. a Yacht club Císařská louka se ho zúčastnila i posádka z našeho yacht klubu. Na lodi Bavaria 46 Hramina 10 se v poli 20 lodí umístila na 2. místě celkově.





Fotogalerie
Film z Velikonoční regaty 2013
Výsledky a info



Posádka
Jirka Altman – skipper
Harry Löwit jr. – mainsail
Zdeněk Teubner - spinakr
Harry Löwit – pitman
Tonda Dlouhý - bowman
Miki Černý – mastman
Olga Löwitová – genoa, spinakr
Bařka Dostálová – genoa, spinakr

Průběh závodu
Po loňské premiérové účasti na Velikonoční regatě a 9. místu jsme letošní 14. ročník pojali už od příprav zodpovědně a odjížděli s ambicemi vylepšit výsledek z roku 2012. Základem byla takřka nezměněná posádka složená z členů Yacht Clubu TJ Císařská louka podporovaná společností A.S.A., a.s. Od okamžiku losování, které nám přiřadilo loď Hramina 10, jsme zahájili přípravu na závod. Po zkušenostech z roku 2012 jsme připravili technické vybavení na nutné opravy a úpravy, pořídili internetové připojení, abychom měli aktuální předpověď a pozice soupeřů, vypracovali pevný rozpis služeb a notně vylepšili „catering“ během závodu. V sobotu po příjezdu jsme převzali loď, připravili ji na závody a v pozdním odpoledni ještě lehce potrénovali a natrimovali takeláž.
V neděli před 10 hodinou jsme už čekali na start, vítr byl k 30 uzlům a většina posádek přirefovala plachty. Samotný start se nám povedl celkem solidně, lodě letěly k 10 uzlům a od začátku jsme se pohybovali na předních pozicích. První zlomový okamžik nastal na úrovni Rogoznice, kde se nandaly spinakry a pole se začalo natahovat. Naše pozice hodně na moři nebyla nejlepší, ale jako jediní jsme z této skupiny poodjeli a u Hvaru se připojili do čelní skupiny lodí okolo 7. místa. Během podvečera, kdy vítr opět sílil až na 30 uzlů, jsme pokračovali k průjezdnému bodu u Korčuly a pak dál na jih. Okolo půlnoci pak nastalo další bezvětří, které jsem ale díky sledování soupeřů a dobrým taktickým manévrům projeli výborně, dotáhli vedoucí lodě a v sílícím větru odpluli k Mljetu na 5. místě. Po nás se to povedlo už jen jedné lodi a ostatní tam zůstaly stát na další 4 hodiny. Zbytek noci už proběhl v klidném, rychlém tempu a poslední pruh bezvětří na nás čekal za svítání kousek od cíle před Dubrovníkem. Místo očekávané snídaně v přístavu přišel ke slovu opět spinakr a lov ranní brízy. V souboji o třetí místo zůstala jedna z lodí před námi stát u břehu a další se rychle blížila z volného moře. Včasným manévrem se nám podařilo zachytit stejný vítr a v těsném kontaktu mířit k cíli. Tam pak přišel ke slovu taktický um našeho kormidelníka a v přímém souboji jsme získali pomyslné bronzové místo v první etapě. Po zbytek dne jsme se pak věnovali oslavě, regeneraci a taktické přípravě na druhou etapu.

Druhá etapa zpět z Dubrovníku na Murter startovala v úterý po poledni. Předpověď počasí slibovala lehký, slábnoucí vítr a očekáváno tak bylo několik nocí na moři. Start byl opět velmi pěkný a hned jsme se usadili v čelní skupině lodí. Bohužel se slábnoucím větrem jsme se lehce propadli a skoro celé pole se sjelo pohromadě kousek na západ od Mljetu. V tu chvíli to vypadalo, že o čelních pozicích je rozhodnuto a pět lodí, které zvolily cestu mezi ostrovy, míří neohroženě do cíle s náskokem 20 mil. Až se západem slunce se postupně rozfoukalo a ke slovu přišly spinakry. Celé pole se drželo pohromadě a stahovalo náskok vedoucích lodí až mezi Korčulu a Lastovo, kde začal vítr opět slábnout. Včasným přejezdem ke Korčule a s využitím změny větru jsme se jako jedni ze tří lodí dotáhli těsně za vedoucí skupinu na průběžné 5. místo. Následoval zbytek noci a dopoledne za celkem stabilních podmínek, kdy se nám nad ránem podařilo získat lehký náskok na naše pronásledovatele a hlídat si pozici, která nám zaručovala stříbro. Poslední komplikace přišla až s vjezdem mezi ostrovy před Murterem a výběrem optimální trasy. Zatímco čelo pole zůstalo po nějaký čas v bezvětří, lodě za námi se rozdělily a část z nich se začala přibližovat. Bezvětrný pás se nám však podařilo překonat beze ztráty pozic a do cíle jsme dojeli na 5. místě. Po dojezdu dalších lodí už bylo jasné, že skončíme celkově na druhém místě a mohly začít oslavy a závěrečné děkování Neptunovi, že nám zachoval přízeň.
Celkově jsme během závodu upluli 340 mil na trase Murter – Dubrovnik – Murter, nejvyšší rychlost byla přes 10 uzlů a za zmínku stojí i skoro celých 24 hodin na spinakr ve druhé etapě. Nezbývá než se začít chystat na další regaty a pokusit se navázat na úspěch ze 14. Velikonoční regaty.

Harry jr.